Dalton:
Zelfstandigheid
Basisschool De Poseidon werkt vanuit de 6 kernwaarden van het daltononderwijs: succesvol samenwerken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, reflecteren en doelmatig werken.
Hieronder kunt u lezen hoe de 6 kernwaarden terug te vinden zijn binnen ons onderwijs.
Kinderen willen graag zelf actief werken en zelfstandigheid motiveert hen daarbij. Om zelfstandigheid te stimuleren werken de leerlingen met een taakbrief. Deze taakbrief wordt door de leerkracht opgesteld. Stap voor stap leren de leerlingen de taken te maken, maar ook zelfstandig in te plannen. Aan sommige taken wordt klassikaal gewerkt, aan andere taken individueel of samen met een klasgenoot. Onze leerkrachten hebben een begeleidende rol en ondersteunen de leerlingen bij het uitvoeren van de taak.
Alles wat kinderen zelf kunnen, doen zij ook zelf. Van de jas dicht ritsen bij de kleuters tot het bespreekbaar maken van de eigen ontwikkeling tijdens een voortgangsgesprek in de hogere groepen.
Het aanleren van zelfstandigheid begint dus al bij de kleuters. Ieder jaar leren de kinderen er nieuwe vaardigheden bij.
Vrijheid
Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Zo hebben de leerlingen de vrijheid om zelf een taak naar interesse te kiezen, maar krijgen zij bijvoorbeeld ook de vrijheid om op de gang te werken. Natuurlijk kijken wij per kind naar een passende mate van vrijheid.
Verantwoordelijkheid
Op De Poseidon leren we kinderen om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun omgang met andere kinderen, het materiaal dat zij gebruiken en in toenemende mate voor hun eigen ontwikkeling en resultaten. De kinderen krijgen de verantwoordelijkheid voor hun eigen werk. Deze moeten aan het einde van de week af, nagekeken en eventueel verbeterd zijn.
Naast de verantwoordelijk voor hun taken hebben de kinderen ook wekelijks een huishoudelijke klas binnen de klas. Bijvoorbeeld het vegen van de vloer, het controleren van de kasten of het uitdelen van de tassen tijdens de pauze. Zo zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor de materialen en het klaslokaal. Ook stimuleren we de kinderen om verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de sfeer in de groep te dragen.
Effectiviteit
In een klas zitten veel verschillende kinderen met veel verschillende behoeftes. Daarom geven wij instructies in kleine groepjes, zodat de kinderen instructie krijgen op hun eigen niveau. De rest van de groep is dan zelfstandig aan het werk zodat de leerkracht de tijd heeft voor het groepje kinderen aan de instructietafel.
Wanneer wij een korte klassikale instructie geven worden de kinderen geactiveerd door coöperatieve werkvorm in de zetten. Meer over deze werkvorm kunt u lezen onder het kopje samenwerken.
Reflectie
Door terug te kijken op wat je gedaan hebt, hoe dat ging en waarom dat zo ging leer je reflecteren op je eigen handelen. Dit doen wij dagelijks met de kinderen zodat zij leren om te reflecteren op zichzelf en het gemaakte werk. Bij de uniq-groepen werken wij al met portfolio’s. Een portfolio is een map waarin het werk en de vorderingen van het kind wordt verzameld. Aan de hand van deze portfolio’s worden de voortgangsgesprekken gevoerd door de kinderen zelf.
Komend schooljaar zullen wij ook in de reguliere groepen starten met de portfolio’s.
Samenwerken
De laatste kernwaarde is er een waar wij trots op zijn: samenwerken.
Onze visie luidt dan ook als volgt:
Samen maken we het meer
Er is een hele fijne sfeer binnen onze school waarin de leerlingen maar ook de leerkrachten met en van elkaar kunnen leren. De leerlingen krijgen geregeld samenwerkingsopdrachten. Hierin leren zij vaardigheden als een mening hebben, je mening kunnen beargumenteren, luisteren naar elkaar en elkaar uit laten praten. Binnen deze samenwerkingsopdrachten hebben kinderen een eigen rol waardoor zowel het proces als het eindproduct in de gaten worden gehouden.
Verder worden er wekelijks coöperatieve werkvormen ingezet tijdens de lessen. Dit is een samenwerkingsvorm waarin alle kinderen tegelijkertijd aan het werk zijn binnen dezelfde les. Op deze manier is iedereen actief betrokken.
Alle kernwaarden passen wij toe op zowel leerlingenniveau als op leerkrachtenniveau. Zo krijgen de leerkrachten de vrijheid en verantwoordelijkheid om binnen een leerteam onderzoek te doen naar een bepaalde ontwikkeling binnen de school. Aan de hand van het onderzoek wordt er een voorstel gepresenteerd aan de rest van het team.
Ook reflecteren de leerkrachten dagelijks op hun eigen lesgeven en is er ruimte voor collegiale consultaties. Al deze afspraken zijn opgeschreven in ons Daltonhandboek.
Als team en als gecertificeerde Daltonschool blijven we lerende binnen de kernwaardes van het Daltononderwijs. We zijn nooit uitgeleerd en zullen altijd openstaan voor vernieuwing en ontwikkeling.
Bewaren
Bewaren
Bewaren